Erdélyben jártak a besenyőtelki diákok

A Határtalanul! Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek pályázat keretében a Besenyőtelki Dr. Berze Nagy János Általános Iskola tanulói egy felejthetetlen kiránduláson vettek részt Erdélyben.

Csupán egy hetet jártunk iskolába miután szeptember 9-én hajnalban elindult a buszunk egy felejthetetlen ötnapos kirándulásra. A közel 2.700.000 Ft-os állami támogatásból megvalósuló tanulmányút mindem felmerülő költséget fedezett, csupán a honismereti vezető díjazása terhelte meg a szülők pénztárcáját. Utazásunk első határon túli állomás Nagyvárad volt. Itt találkoztunk honismereti vezetőnkkel, Bálinth Zoltánnal, s az Ő kalauzolásával néztük meg a székesegyházat, majd indultunk kisebb megállókkal megszakítva az első napunk szállása felé Gyergyószentmiklósra. Késő este foglaltuk el szobáinkat, a melegvacsorát követően még egy kis szabadidős foglalkozásra is lehetőség nyílt a takarodó előtt. Az óraátállítás is nehezebbé tette a másnapi ébresztőt, hét órakor már mindenkinek készülődnie kellett. A bőséges svédasztalos reggelit követően indultunk a második napi programunk, a Békás-szoros, a Gyilkos-tó, és Gyergyószárhegy „meghódítására”. A kényelemes buszunkról a Békás-szoros elején szálltunk le, így egy kiadós séta vette kezdetét a „Pokol tornácától” elindulva a hatalmas sziklák között egészen a szoros végéig. A közel négy kilométeres séta után szusszantunk egy kicsit, miközben a busz a Gyilkos-tó partjáig vitte a túrázó diákokat. Egy kellemes gyalogtúrán megkerültük a gyönyörű tavat, az időjárás is kedvezett a sétának. Innen a Gyergyószárhegy melletti Güdücre vezetett az utunk, ahol a finom falatokból álló ebédünket elfogyasztottuk. Kóstolhattunk zakuszkát, többféle lekvárt, kolbászt, szalonnát, házi készítésű kenyeret, sajtokat, szörpöt. Tele hassal indultunk fel a hegytetőre, ahonnan szemünk elé tárult a páratlan szépségű Gyergyói-medence. Honismereti vezetőnktől, Zoli bácsitól megtudtuk, hogy a lábunk előtt elterülő Gyergyószárhegyet az „ékezet” ékesíti, nélküle a település neve…. Szóval kell rá az az ékezet. A gyergyóditrói nagytemplomot csak kívülről tudtuk megnézni, de a közeli tatárdombra minden diák felmászott és Zoli bácsi elmesélte a dombhoz kapcsolódó legendát. Szárhegyen megnéztük a Lázár kastélyt, majd a délután folyamán sétát tettünk Gyergyószentmiklóson. A harmadik nap első állomása Madéfalva volt. Itt a honismereti vezetőnk felelevenítette a székelyek lemészárlásának történetét, majd koszorút helyeztünk el az emlékművön. Innen az utunk Csíksomlyóra vezetett, várakozásokkal telve érkeztünk meg a településre. Megnéztük a kegytemplomot és megérintettük a híres Mária-szobrot, s volt idő egy kicsit elgondolkodni saját gyarlóságunkon. Sepsiszentgyörgyön a Székely Nemzeti Múzeum kiállítását tekintettük meg, s úton Alsócsernáton felé megálltunk megkoszorúzni Gábor Áron sírját. A Hauszman Pál Múzeumban mezőgazdasági, hírközlési kiállítást néztünk meg, s itt Zoli bácsi elmondta, hogy egy kopjafa díszítései miként árulkodnak az elhunyt életéről. Szállásunk Bikfalván volt egy kiválóan felszerelt panzióban. A negyedik napon Árkosra, majd onnan Kisbaconba, Benedek Elek házához utaztunk. Kisbaconban megebédeltünk és lehetőségünk nyílt kürtőskalácsot sütni. Elek apó házánál a nagy mesemondó leszármazottja tartott előadást nekünk, majd itt is elhelyeztük az emlékezés koszorúját. A falun keresztül folyik egy kis patakocska, ami egy vízimalmot hajt. Itt mind a mai napig őrölnek búzát, ezt mi is megnézhettük. Ezt követően utunkat a Vargyas-szoros felé vettük. A vadregényes erdőn át vezető túra során egy patak mellett haladtunk végig, ahol tábla jelezte a medve, kígyó és omlásveszélyt. Zoli bácsi két jótanáccsal látott el bennünket arra az esetre, ha medvével találkozunk, úgy gondolom minden diák jól megjegyezte a váratlan helyzetre szóló teendőket. A túra próbára tette az állóképességünket, állandó koncentrációt kívánt, a látvány minden fáradtságot megért, hiszen gyönyörű tájon haladtunk keresztül egészen az Orbán Balázs barlangig. Itt bejártuk a kivilágítás nélküli barlang egy részét. Nagyon elfáradva késő este értünk Székelyudvarhelyre, a szállásunkra. A bőséges és finom vacsorát követően egy kis meglepetéssel szolgált nekünk a házigazda. A Boróka táncegyüttes bemutatót tartott helyi dallamokra járt táncokból, majd egy körtánc erejéig minket is bevontak a táncba. Az utolsó napon Székelyudvarhelyen tettünk egy rövid sétát, majd Szelykefürdőn, Orbán Balázs sírjához sétáltuk fel a gyönyörű székelykapuk alatt. Farkaslakán megkoszorúztuk Tamási áron sírját és megemlékeztünk a trianoni eseményekről az emlékmű előtt. Itt elbúcsúztunk a honismereti vezetőnktől, s utunkat hazafelé vettük. Életre szóló élményekkel gazdagodva fáradtan, késő este értünk haza Besenyőtelekre. Ha lehetőség nyílik rá, jövőre is ellátogatunk erre a varázslatos, páratlan szépségű vidékre.